Do sada su u svijetu donesene razne odluke i dokumenti vezani uz OA i OER te održano više skupova i kongresa u svrhu poticanja ovih trendova.
Europska komisija u svojem dokumentu "Towards Better Access to Scientific Information: Boosting the Benefits of Public Investments in Research" (PDF, 49,1 KB) iz 2012. godine ističe važnost dostupnosti znanstvenih informacija u okviru strategije "Europa 2020". Otvoreni pristup informacijama smatra posebno važnim radi ubrzavanja inovacija, poticanja suradnje i izbjegavanja dupliciranja istraživanja, nadogradnje novih na ranija istraživanja te uključivanja javnosti i zainteresiranih pojedinaca u proces istraživanja da bi se postigla što bolja transparentnost u znanstvenom procesu.
Ovdje ključnu ulogu imaju stranice poput Directory of Open Access Journals (DOAJ, Direktorij časopisa otvorenog pristupa), koja sadrži podatke i poveznice na časopise otvorenog pristupa, te Registry of Research Data Repositories (Registar repozitorija istraživačkih podataka) gdje je dostupan registar istraživačkih podataka otvorenog pristupa.
Na Svjetskom kongresu o otvorenim obrazovnim sadržajima 2012. godine donesena je Pariška deklaracija o otvorenim obrazovnim sadržajima (PDF, 91,2 KB) koja donosi niz preporuka vezano uz planiranje, poticanje, stvaranje preduvjeta i okrilja, kao i potporu dijeljenja OER-a. Dostupan je i Hrvatski prijevod Pariške deklaracije (PDF, 5,71 MB).
Primjeri OER-a mogu biti pojedinačni sadržaji i nastavni materijali, ali i cijeli obrazovni programi koji mogu biti namijenjeni i velikom broju polaznika, a izvode se online (eng. massive open online course, MOOC). Takvi programi dostupni su kroz sveučilišne konzorcije kao što su:
U lipnju 2015. godine u Parizu u organizaciji UNESCO-a i ICDE održan je forum pod nazivom The Global High Level Policy Forum kojem je prisustvovalo više od 150 sudionika iz 55 zemalja svijeta. Na forumu je ukazano na još uvijek postojeće nejednakosti u visokom obrazovanju u raznim dijelovima svijeta te se raspravljalo o važnosti otvorenih i prilagodljivih online sustava za učenje koji doprinose širenju znanja, kvaliteti i financijskoj dostupnosti visokog i cjeloživotnog obrazovanja.
Kao rezultat foruma nastao je dokument The Paris Message – Online, Open and Flexible Higher Education for the Future We Want.
The Paris Message poziva državne vlasti, ustanove i pojedince iz područja visokog obrazovanja, a također i studente da se uključe u podršci i promoviranju važnosti visokog i cjeloživotnog obrazovanja s naglaskom na online otvorenim obrazovnim sadržajima.
Na svojoj godišnjoj skupštini u Parizu, 25. studenog 2019., UNESCO je prihvatio Smjernice za otvorene obrazovne sadržaje (DOCX, 26,2 KB). Time se dodatno promovira obrazovanje za sve i daje podrška razvoju i dijeljenju otvorenih obrazovnih sadržaja za učenje i poučavanje što je od koristi za studente, nastavnike, ali i istraživače.
Smjernice UNESCO-a na međunarodnoj razini olakšavaju stvaranje, korištenje i prilagodbu kvalitetnih otvorenih obrazovnih sadržaja. Osim toga, Smjernice ističu važnost donošenja politika koje ne samo da podupiru otvorene obrazovne sadržaje, nego i potiču razvoj održivih modela otvorenih obrazovnih sadržaja.
U Torinu u Italiji pokrenut je pilot projekt Open Educators Factory, web-alat za samoprocjenu i razvoj vještina namijenjen nastavnicima u visokom obrazovanju s ciljem unaprjeđenja primjene načela otvorenog obrazovanja. Alat je u potpunosti besplatan.
Korisni linkovi
Deklaracije:
- Ljubljana OER Action Plan and Ministerial Statement (2017.)
- The Paris Message - Online, Open and Flexible Higher Education for the Future We Want (2015.)
- The Hague Declaration on Knowledge Discovery in the Digital Age (2014.)
- Paris OER Declaration (PDF, 78,7 KB) (2012.)
- Cape Town Open Education Declaration (2007.)
- Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities (PDF, 16,2 KB) (2003.)
- Budapest Open Access Initiative (2002.)
Stranice i dokumenti vezani uz OA:
- Opening Up Education - A Support Framework for Higher Education Institutions (2016.)
- EUA's Open Access checklist for universities : A practical guide on implementation (2015.)
- OpenAIRE
- Open Praxis - časopis koji se bavi pitanjima otvorenog pristupa u visokom obrazovanju
- UNESCO - Otvoreni pristup
- Communication from the European Commission: "Towards Better Access to Scientific Information: Boosting the Benefits of Public Investments in Research" (PDF, 49,1 KB) (2012.)
- Policy Guidelines for the development and promotion of open access (Pravila korištenja za razvoj i promociju otvorenog pristupa, 2012.)
- Studentska koalicija "Pravo na istraživanje" (eng. Right to Research Coalition) koja promiče OA
- Projekt SERSCIDA - podrška stvaranju nacionalnih/regionalnih arhiva podataka za društvene znanosti
- Projekt PASTEUR4OA - pomoć pri razvoju strategija i politika otvorenog pristupa na nacionalnoj razini
Stranice i dokumenti vezani uz OER:
- Guidelines on the development of open educational resources policies (2019.)
- Practical Guidelines on Open Education for Academics: Modernising Higher Education via Open Educational Practices (2019.)
- Tečaj Use Open Data in Teaching (2019.)
- Simon van Heeringen - Open Data (2019.)
- Going Open: Policy Recommendations on Open Education in Europe (OpenEdu Policies) (2017.)
- Policy Approaches to Open Education - Case Studies from 28 EU Member States (OpenEdu Policies) (2017.)
- OER Policy Development Tool (2016.)
- Validation of Non-formal MOOC-based Learning: An Analysis of Assessment and Recognition Practices in Europe (OpenCred) (2016.)
- MOOCs for Opening Up Education and the OpenupEd initiative (PDF, 531 KB) (Poglavlje iz knjige "MOOCs and Open Education Around the World" objavljeno pod CC BY 4.0 licencom, 2015.)
- Open Data as Open Educational Resources : Case studies of emerging practice (PDF, 2,23 MB) (2015.)
- Dominic Orr, Michele Rimini and Dirk Van Damme: Open Educational Resources : a catalyst for innovation (2015.)
- eLearning Papers: Issue No.40 Assessment, Certification, and Quality Assurance in Open Learning (2015.)
- Open Education Handbook (2014.)
- Portal Open Education Europa
- Occasional Paper MOOCs (EUA, 2014.)
- eLearning Papers: Issue No.33 MOOCs and Beyond (2013.)
- Paul Stacey: The Pedagogy of MOOCs
- MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education (2013.)
- Perspectives on Open and Distance Learning: Open Educational Resources: Innovation, Research and Practice (2013.)
- prof. Yves Epelboin: MOOC: A European View (PDF, 136 KB) (2012.)
- Into the wild - Technology for open educational resources (2012.)
- UNESCO - Otvoreni obrazovni sadržaji
- New Rethinking Educational Strategy (2012.)
- Commonwealth of Learning
- UNESCO Guidelines on Open Educational Resources in Higher Education (Smjernice o otvorenim obrazovnim sadržajima u visokom obrazovanju, 2011.)
- POERUP project
- Wiki stranica neovisne neprofitne fondacije OER Foundation
- OERu - inicijativa OER Foundationa koja nudi besplatne online tečajeve
- Teachers Without Borders - Open Education Libraries
- Beyond Open Educational Resources
- OER World Map