Razvoj digitalnih kompetencija nastavnog osoblja na projektu e-Sveučilišta

Na panelu je predstavljen projekt "e-Sveučilišta" koji se izvodi u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021-2026 i to aktivnosti koje se odnose na razvoj digitalnih kompetencija nastavnika na visokim učilištima

 

 

(Zagreb, 14. listopada 2022.) U srijedu, 12. listopada 2022. u Srcu je održan panel „Razvoj digitalnih kompetencija nastavnog osoblja na projektu e-Sveučilišta“. Panel je održan u okviru Tjedna Centra za e-učenje Sveučilišnog računskog centra (Srca) koji se održava od 10. do 14. listopada 2022. u prostorijama Srca i online putem sustava za webinare Srca.

U panelu su kao panelisti sudjelovali mr. sc. Sandra Bezjak, v.d. ravnateljice  Agencije za znanost i visoko Obrazovanje, izv. prof. dr. sc. Darko Etinger, dekan Fakulteta za informatiku Sveučilišta u Puli, Aleksandra Mudrinić Ribić, pomoćnica ravnatelja CARNET-a, prof. dr. sc. Zdenka Zovko Brodarac, Metalurški fakultet Sveučilišta u Zagrebu, doc. dr. sc. Suzana Tomaš, Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu,          Matea Vasilj, studentica 2. godine diplomskog studija Fakulteta elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu, a moderirala ga je doc. dr. sc. Sandra Kučina Softić, pomoćnica ravnatelja Srca.

Tijekom panela panelisti su raspravljali o digitalnim kompetencijama nastavnika u sustavu visokog obrazovanja u kontekstu digitalne transformacije, o dostupnosti i stupnju organiziranosti kontinuiranog profesionalnog usavršavanja nastavnika vezano za  digitalne kompetencije te o načinima osiguravanja kvalitete nastave koja se odvija u online okruženju. Postavljena su i pitanja poput općeg razumijevanja online koncepta nastave i hibridne nastave te nužnosti postavljanja adekvatnih pedagoških standarda u digitalnom obrazovanju. Na panelu je predstavljen projekt "e-Sveučilišta" koji se izvodi u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021-2026 i to aktivnosti koje se odnose na razvoj digitalnih kompetencija nastavnika na visokim učilištima. Projektom je planiran razvoj programa za razvoj digitalnih kompetencija korisnika u visokom obrazovanju, a uz CARNET partneri na projektu su Srce, Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO) i Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu (NSK).

Panelisti su istaknuli da je današnja nastava - poučavanje, učenje i vrednovanje treba biti prilagođena različitoj studentskoj populaciji koja studira na visokim učilištima u cilju postizanja visokokvalitetnog obrazovnog procesa. Također potrebno se što više usmjeriti na model u kojem je u središtu procesa student koji je aktivan sudionik odgovoran za svoja postignuća na putu učenja, pri čemu i nastavnici i studenti dobivaju nove uloge. Pandemija je bila izazov za sve, svakako za obrazovni sustav jer niti nastavnici niti studenti nisu planirali nastavu online, nego im je ona nametnuta preko noći. Uvođenjem lockdowna i prelaskom na nastavu online u potpunosti, nastavnici su napravili najbolje što su mogli i nastojali su osigurati kontinuitet nastave koristeći razne digitalne tehnologije. Većina nastave koja je pripremljena za učionicu prebačena je u online okruženje, odnosno prešlo se na hitnu nastavu na daljinu, a prestankom poremećaja i jenjavanjem pandemije, nastava se ponovno vraća u svoj početni oblik za koji je dizajnirana. Radilo se o izvanrednim okolnostima koje su bile stresne za sve, posebice je uočen manjak digitalnih kompetencija nastavnika i studenata, te dodatno opterećenje u pripremi i provođenju nastave u online okruženju.

Ipak su stečena nova i vrijedna iskustva, nove kompetencije, uvedeni su novi načini poučavanja i učenja, izrađeni novi nastavni materijali koji se i danas koriste. Iskustva s digitalnim tehnologijama tijekom pandemije odnosila su se više na to koje tehnologije i kako koristiti, a manje na to na koji način ih implementirati u obrazovni proces. I nastavnici i studenti su uspješno savladali ovu situaciju, to se ne može ignorirati, a i istraživanja pokazuju da su studenti puno otvoreniji prema nastavi uz primjenu digitalnih tehnologija. Na stečenim iskustvima i primjerima dobre prakse treba dalje unaprjeđivati nastavu potrebama digitalnog doba.

Panelisti su se složili da je unaprijeđena klasična nastavu iskustvima s digitalnom tehnologijom tijekom pandemije, ali sada treba raditi na daljnjem unaprjeđenju kvalitete nastave. Nitko ne zagovara nastavu u potpunosti online, već hibridni model koji uz učioničku nastavu uključuje i nastavu u online okruženju, pri čemu tehnologija sama po sebi nije svrha, nego je cilj unaprjeđenje kvalitete nastave.

Stoga je sada itekako važno nastavnicima osigurati edukaciju i usavršavanje u digitalnim kompetencijama kako bi na pravilan način znali implementirati digitalne tehnologije u obrazovni proces i mogli primjenjivati nove metode u nastavi. Pri tome je istaknuto da su digitalne kompetencije nastavnika i svih dionika u obrazovnom procesu važan segment procesa digitalne transformacije obrazovanja koji je planiran projektom e-Sveučilišta.

Snimka panela i slike dostupni su na web stranicama Srca.

Izdvojene najnovije vijesti

7. prosinca 2022.

U srijedu, 7. prosinca 2022. u Srcu je održan Sveučilišni dan e-učenja i proslava 15 godina rada Centra za e-učenje Srca. Proslavi su prisustvovali brojni uzvanici iz sustava znanosti i visokog obrazovanja – korisnici usluga Centra za e-učenje... Više

5. prosinca 2022.

Pozivamo sve zainteresirane da se prijave na trodnevnu online radionicu u sklopu HR-ZOO edukacija na kojoj će naučiti koristiti znanstveni softver Mathematica, a održat će se od 12. do 15. prosinca u organizaciji Wolfram Mathematice i Srca.

2. prosinca 2022.

Radionica Hands-on workshop: Touching on Data and Open-Source Software for Open Science u dva dana održavanja okupila je 20 sudionika uživo i više od 50 sudionika online.

Izdvojena događanja

pro 07

Ove godine 7. prosinca obilježavamo Dan e-učenja.

pro 12

U anketi koju je Sektor za napredno računanje proveo među korisnicima, znanstveni softver Mathematica je jedan od najpopularnijih izbora pa zbog toga Wolfram Mathematica i Srce za sve zainteresirane organiziraju trodnevnu online radionicu o korištenju ovog znanstvenog softvera. Broj prisutnih na radionici je ograničen.