„Studiranje i poučavanje – izazovi 2020.“ bila je tema je 4. Sveučilišnoga dana kvalitete koji je ove godine zbog epidemiološke situacije održan online u petak 27. studenoga 2020. od 10 do 13 sati.
Uz podršku domaćina prof. dr. sc. Damira Borasa rektora Sveučilišta u Zagrebu, Sveučilišni dan kvalitete svojim uvodnim obraćanjima podržali su o.d. ravnatelja Uprave za visoko obrazovanje i izaslanik Ministra znanosti i obrazovanja Ivica Šušak, dipl.iur., ravnateljica Agencije za znanost i visoko obrazovanje prof. dr. sc. Jasmina Havranek, te predsjednica Nacionalnog vijeća za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj prof. dr. sc. Mirjana Polić Bobić.
Prema riječima prof. dr. sc. Mirjane Hruškar, prorektorice za prostorni razvoj i sustav kontrole kvalitete, izvanredna situacija epidemije virusa COVID-19 na nacionalnoj i globalnoj razini te potres u Zagrebu stavili su akademsku zajednicu pred nove izazove, a rezultati Ankete o provedbi nastave na daljinu na sastavnicama Sveučilišta u Zagrebu te sustavno prikupljene informacije od strane nastavnika i studenata o uvjetima u kojima se studiralo i poučavalo tijekom ljetnog semestra, apeliraju i neosporno potvrđuju značaj osiguravanja kvalitete.
Na tragu tih novih izazova, program ovogodišnjeg Sveučilišnoga dana kvalitete realizirao se u dva dijela: Studiranje i poučavanje – izazovi 2020. te Akreditacija studijskih programa i online nastava.
U prvom dijelu naglasak je bio na iskustvima studiranja i poučavanja na Sveučilištu u Zagrebu u svjetlu iskoraka u online nastavu, a prvo predavanje u ovom dijelu, naslova „O čemu govorimo kad govorimo o e-učenju i online nastavi?“ održala je dr. sc. Sandra Kučina Softić, pomoćnica ravnatelja za obrazovanje i podršku korisnicima Srca. Kroz svoje izlaganje pojasnila je oblike učenja prema načinu i intenzitetu korištenja informacijskih i komunikacijskih tehnologija, a posebno se referirala na novi pojam hitna nastava (emergency remote teaching) koji se odnosi na privremenu promjenu trenutnog oblika nastave u online okruženje korištenjem dostupnih alata, kao početno, a ne kontinuirano rješenje.
Tema drugog dijela programa bila je postupak vrjednovanja studijskih programa u online ili kombiniranoj izvedbi. Cilj programa bila je međusobna razmjena iskustava u nastojanjima oko kritičkog preispitivanja i unaprjeđenja sustava osiguravanja kvalitete studiranja i poučavanja – mnogim događanjima i (ne)prilikama usprkos.
Ističući dva međusobno povezana aspekta kvalitete: kvalitetu učenja i poučavanja te formalno institucionalno i nacionalno osiguravanje kvalitete kroz propisane postupke, prorektorica prof. dr. sc. Mirjana Hruškar za kraj je objedinila ključnu poruku programa: formalno osiguravanje kvalitete prije samog početka nastavnog procesa definira uvjete i standarde, ali ne jamči kvalitetu učenja i poučavanja. Učenje i poučavanje događa se u realnom vremenu i pod utjecajem različitih ljudskih faktora, stanja neposredne okoline, tehnoloških uvjeta, a u novije vrijeme i globalnih događanja.